Theme Songs 4 This Novel

Wednesday 6 January 2010

Bab 2: Pendedahan (Part 4)

            JUNIE membuka matanya perlahan-lahan.Kelihatan lima orang berpakaian serba putih mengelilinginya.


"This is going to be painful.Tolong bertahan,"ujar salah seorang dari mereka.


Junie mula panik.Dia meronta-ronta ingin melepaskan diri tetapi tangan dan kakinya sudah digari.Sejenis alat ditekan di lengannya.Kemudian di tengkuk dan kedua belah tapak kaki junie.Junie ingin menjerit untuk meluahkan segala kesakitannya,namun tidak berdaya.Hanya air mata mengalir keluar dari tubir matanya.Tiba-tiba semua alat itu ditarik serentak,menyebabkan Junie terus menjerit.Kali ini jeritannya kedengaran, nyaring.Kelima-lima saintis itu tetap tenang.Salah seorang daripada mereka mendekatkan sejenis alat yang mempunyai dua lubang kecil ke matanya.Empat cangkuk kecil yang tidak tajam menarik perlahan kedua belah kelopak matanya supaya terbuka.Cahaya hijau memancar keluar dari dua lubang kecil itu dan mengambil segala data dari mata Junie.Kemudian bibir Junie pula ditarik oleh dua cangkuk yang lain supaya mulutnya terbuka.Lidahnya disuntik dengan cecair berwarna biru.


Akhirnya,semua alat dimatikan.Seorang saintis mendekatinya dan memndengar degupan jantungnya melalui sthetoscope.Setelah memastikan bahawa Junie berada dalam keadaan stabil,besi yang menahan kedua-dua belah kaki dan tangannya dibuka.Kerusi dinaikkan dari posisi baring kepada posisi duduk.


"We're done.Sir Haze,she's confirmed our next Special Spy Teen."ujar salah seorang daripada saintis tersebut.


"Thank you,scientists.Just leave her to me.You may go now,"ujar satu suara.


Kelima-lima saintis tersebut berlalu meninggalkan seorang lelaki yang memakai cermin mata hitam,sementara topeng hitam berkilat menutupi sebahagian mukanya(Dari bawah mata hingga bawah dagu).Lelaki tersebut turut memakai sut serba hitam.


"Good evening Junie. Or,should I say,welcome to VST,Agent 017?"sapa lelaki itu, mesra.


"Saya dekat mana ni?Apa yang kamu semua nak?!"jerit Junie geram.


Sudahlah tadi diseksa sebegitu rupa,sekarang digelar Agent 017?! Apa ni?!


"Relax,Agent 017.Sekarang ni,awak berada di VST or Venture of Spy Teens.Di sini kami melatih remaja-remaja yang telah dianugerahkan kuasa istimewa untuk menjadi penyiasat yang kan membantu kami.Atau nak senang,sekolah untuk remaja-remaja seperti Junie."terang lelaki itu,tenang.


"Remaja seperti saya?Maksud awak?"soal Junie perlahan.


Kata-kata lelaki itu berjaya menarik perhatian Junie.


"Yes,teens like you that have special powers.Tapi,awak lain sikit.Kami semua dah lama perhatikan awak dan kami dapati yang Junie ada lebih dari satu kuasa."terang lelaki itu lagi.


"Merepek! Awak ingat saya akan percaya semua itu?!Tolonglah,saya ni tak bodoh! Dan tolong jangan kacau saya lagi!"tengking Junie seraya bangun dari kerusi yang didudukinya.


Junie melangkah keluar dari bilik itu secepat mungkin.


"You're not going anywhere!Kami dah pasang alat pengesan di kedua belah tapak kaki awak!" suara lelaki bertopeng sebentar tadi,kedengaran di koridor putih itu.


Langkah Junie terhenti.


'Okey,ni dah pelik.Dahla aku tak kenal tempat ni.Macam mana aku nak balik?'


"Tolong,just let me go.Saya tak nak terlibat dengan bemnda-benda macam ni!Tolonglah..saya nak balik..." rayu Junie,sayu.


"Okey.Baiklah.Tapi just for this time.We'll meet again, very soon.Saya akan suruh seseorang hantar awak balik,"ujar suara itu lagi.


"Thank you very much,"ucap Junie sambil mengetap bibir.


Dia betul-betul geram mendengar kata-kata'We'll meet again' itu.Tiba-tiba seorang remaja lelaki muncul betul-betul di hadapannya.Hampir-hampir saja Junie ingin menjerit kerana terkejut.Remaja itu juga memakai pakaian serba hitam.


"This is Agent 575.He'll sent you home,"dan suara itu hilang begitu saja.


Junie meneliti muka remaja lelaki itu yang memakai cermin mata hitam.Sekali lagi Junie terkejut.


"Zer?!Kau buat apa dekat sini?!"jerit Junie,kaget.


"Aku pun macam kau jugak.Dah,jangan banyak cakap,kau nak balik kan?"soal Zer mendatar.


Junie mengerutkan dahi."Macam aku? Apa maksud...."


"Dia maksudkan yang dia pun ada kuasa jugak macam Jun,"satu suara tiba-tiba mencelah pantas dari belakang Junie.


Mereka terus menoleh.


'Jun? Takkan la dia ni....'


"A..A..Alieff???"soal Junie tergagap-gagap.


Alieff hanya tersenyum.Dia menanggalkan cermin mata hitamnya.


"Nice to meet you.I'm Agent 144,"ujarnya sambil tersenyum manis,menyerlahkan kedua-dua lesung pipitnya.


Ketampanan Alieff terserlah membuatkan Juunie terpegun.Dia memang tak pernah tengok Alieff tak pakai cermin mata.


"Junie?"Alieff menghayunkan tangannya di depan muka Junie.


Junie kembali tersedar.


"Dah,dah.Berhenti bersembang.Tugas aku sekarang cuma nak hantar kau balik.Kau yang nak balik sanagt tadi kan?Cepat!Jangan buang masa aku! Aku ada banyak kerja lagi nak buat!"marah Zer.


Dia segera menarik hujung lengan baju Junie.


"Aku nak ikut,"ujar Alieff,pantas.


Zer menjungkit sebelah kening.


"Fine,"ujar Zer dan dia memegang lengan Alieff.


Zer menumpukan perhatian dan tidak sampai dua saat,mereka sampai ke lokasi yang dituju,rumah Junie.Mereka berada di ruang rehat di tingkat atas.


End of Part 4


p/s:sori,atas sebab-sebab tertentu,kali ni bkan part terakhir.Lepas ni baru part terakhir.

No comments:

Post a Comment