Theme Songs 4 This Novel

Sunday 22 November 2009

Bab 1-Kenangan Silam(Part 2)

      "HA,JUNIE.Kenapa monyok je pagi-pagi macam ni?"Puan Sofia mencuit dagu Junie.

"Dia memang macam tu,Mum.Moody sangat,"May menyampuk sambil menuang air susu ke dalam mangkuk.Junie menjeling tajam ke arah kakak kembarnya.

"Dah,dah.Jangan nak bergaduh.Junie,cepat sikit makan tu.Lagi 15 minit kita bertolak."ujar Puan Sofia yang arif tentang perangai anak kembarnya yg suka bergaduh.

Junie menuang sedikit susu ke dalam cawan dan menabur koko Crunch di dalamnya.Dia memang jenis tak suka sarapan.Makan sikit je tapi tetap gemuk! Sebab time lain makan banyak pulak.May membasuh magkuknya dan menyimpan air milo kedalam peti ais sebagai beku balik nanti.

"May,ambiklah roti hotdog tu,"arah Puan Sofia apabila dilihatnya anak gadisnya itu tidak menyentuh roti hotdog yang dibuatnya.

"Diet,"jawabnya sepatah sambil tersengih.

Junie menjeling May.'Nanti mesti aku jugak yang kena,'getus hati kecil Junie.

"Hai,dah kurus pun naik diet jugak?Lainlah kalau Junie ni,"puan Sofia menepuk lengan Junie.

May menjelir lidah ke arah Junie.Junie mengetap bibir menahan geram.

'Nanti kau!'Junie mengeluarkan kakinya dari bawah meja.Akibatnya,May tersadung dan hampir tejatuh.Nasib baik Puan Sofia sempat menahan May.Junie terus ketawa terbahak-bahak.May terus menampar lengan Junie kuat.Junie membalas.Lalu,Terjadilah adegan tampar-menampar lengan.

Puan Sofia terus menarik May ke sisinya."Dahla tu!Kenapa kamu berdua ni suka sangat bergaduh!May,kamu tu kakak!Patutnya mengalahla sikit!"marah Puan Sofia.

Mereka berdua terus terdiam."Dah!Jom pergi sekolah!"Puan Sofia terus berlalu dari dapur.

"Semua ni salah kaulah!"May memarahi Junie dan menolak bahunya.

Junie hanya membiarkan kelakuan kakaknya dan berlalu ke sinki.Dia membasuh membasuh cawan yang digunakan.Kemudian,dia mencapai botol air dan bekalnya seraya berlalu dari dapur,meninggalkan May yang terpinga-pinga.
    
       SAMPAI saja ke perkarangan sekolah,Junie terus mencium tangan ibunya dan bergegas keluar dari kereta Kembara milik Puan Sofia.

"Kenapa dengan Junie tu?Kalut semacam je,"soal Puan Sofia ,hairan.

May hanya menjungkitkan bahu dan mencium tangan ibunya.Kemudian,dia terus keluar dari kereta.Dalam hati,May masih lagi tertanya-tanya dengan sikap Junie sebentar tadi.


End of Part 2
sori,byk sgt part sebab saya takleh online lama2,so tak sempat nak taip..

No comments:

Post a Comment