Theme Songs 4 This Novel

Tuesday 24 November 2009

Bab 1:Kenangan Silam (Part 3)

      JUNIE memperlahankan langkahnya sebaik saja hampir sampai ke kelasnya,2 Elit. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya dan melangkah masuk.

"Hoi semua!Budak gemuk dah datang!"Zer Ahmad, budak paling handsome dalam kelas dan diminati ramai budak perempuan,termasuk Junie sendiri,menjerit mengumumkan kedatangan Junie.

'Ayrien lagi gemuk dari aku tapi takla kena ejek seteruk aku..Ni sebab Maylah!'Junie merungut dalam hati.

Semua orang dalam kelas kecuali Alieff memandang kearah Junie.Mereka semua mengembungkan pipi dan berjalan sambil membuat perut ke depan,menuju ke arahnya.Ayrien pun ikut sekali walaupun dia teragak-agak.Mereka membuat memek muka dan melemparkan kata-kata ejekan yang tidak menyenangkan kepada Junie.Seperti biasa,Junie tidak menghiraukan mereka walaupun hatinya terasa sakit yang teramat sangat.Dia terus duduk di atas kerusi.Dia mengemas serba sedikit mejanya kemudian bangun iuntuk memulakan tugasnya sebagai ketua kebersihan kelas.Tiba-tiba kedengaran tawa riuh dari belakang.Junie terus menoleh ke belakang dan ternampak Alieff sedang mengunjuk ke punggungnya.dia terus menarik keluar kertas yang terlekat di baju kurungnya.

"Aku badak,tak larat jalan.Tolakla Aku!"itula yang tertulis di atas kertas tersebut.

Junie mendengus geram.Baru saja dia ingin menjerkah mereka yang sedang mentertawakannya,kedengaran siulan dari sekumpulan pelajar lelaki yang duduk di tepi pintu hadapan kelas.Junie hanya menjeling tajam ke arah pintu.

'Mesti May dah sampai.Jalan macam tok nenek sebab tu lambat sampai kelas!' 

"May,kenapa lambat?Meja May, Zer dah kemaskan cantik-cantik.Adik May pun Zer tak buli,kan kawan-kawan?"ujar Zer sambil mengenyitkan mata kepada rakan-rakannya ketika dia membelakangi May.

Junie menjeling sinis ke arah May dan kembali duduk.Dia menjerit nyaring apabila terpegang sesuatu yang lembik dan bergerak di dalam laci mejanya.


End of Part 3

No comments:

Post a Comment