Theme Songs 4 This Novel

Sunday 6 December 2009

Bab1:Kenangan Silam (Part 7)

“TING!TONG!”Bunyi loceng tiba-tiba kedengaran sekaligus memecahkan layar ingatan Junie. Junie membelek dirinya yang sudah kembali menjadi manusia semula.



‘Aku mimpi ke?’Junie segera bangun dan mengibas punggungnya.


‘Baik aku balik sekarang.Nanti Ibu bising pulak.’


Junie terus berjalan menuju ke rumahnya.


’Dahla jauh.Dahaga pulak tu.Macam mana la aku boleh sampai sini.’


Rumah Zer memang jauh dari rumah Junie dan May.Selalunya kalau nak pergi rumah Zer diorang mesti naik kereta.Kalau nak jalan kaki atau naik basikal,memang ambil masa yang lama.”Pon!Pon!”Tiba-tiba kedengaran bunyi hon kereta dari belakang.Junie segera berpaling.Sebuah kereta Toyota Vios berwarna hitam berhenti betul-betul di sebelahnya. Alieff dan seorang wanita keluar dari kereta tersebut.


”Auntie...”Junie segera menerpa dan mencium tangan Puan Junaidah,ibu kepada Alieff yang memang dikenali rapat.


Alieff tinggal tiga beradik bersama ibunya.Ayah mereka pula bekerja dan menetap di Jepun dan sebulan sekali akan pulang menjenguk mereka.Alieff merupakan anak kedua.Kakaknya,Arissa akan melanjutkan pelajaran ke Ireland tidak lama lagi. Beza umur antara mereka ialah lima tahun. Adik Alieff,Anis, pula baru berumur tujuh tahun.


“Junie dari mana ni?”soal Puan Junaidah mesra sambil mengusap lembut kepala Junie yang dilitupi tudung.


”Ooh...saja jalan-jalan, tadi teman May pergi rumah Zer, sekarang ni nak balik.Auntie pulak?”terang Junie sopan.


’Sorry,auntie terpaksa bohong auntie.’Puan Junaidah tersenyum.


“Auntie ingat nak pergi rumah Junie sebab Alieff kata nak pinjam buku dari Junie. Alang-alang macam tu,Auntie ingat lawat mak Junie.May mana?”


“May dah pergi dah..dia kata ada hal sikit so dia balik dulu..”bohong Junie.


’Sorry sangat-sangat auntie..Junie taktau nak bagi alasan apa..Takkan nak bagitau yang aku tukar jadi burung lepas tu terbang-terbang, tau-tau dah ada kat sini...?’


”Hmm...takpelah kalau macam tu.Jom,kita pergi dengan kereta Auntie,”Puan Junaidah mempelawa Junie.


Junie melemparkan pandangan “Boleh ke?” ke arah Alieff. Alieff tersenyum dan mengangguk.Mereka kemudian menaiki kereta Puan Junaidah untuk ke rumah Junie.


“JUNIE!Junie pergi mana tadi,lambat balik ni?”Puan Sofia yang sibuk menyiram pokok,terus menerpa ke arah Junie sebaik saja ternampak kelibat anaknya itu.


”Eh!Junaidah!Masuklah!”Puan Sofia terus mempelawa mereka masuk dan memanggil May.


May berlari-lari anak ke ruang tamu.


”Ada apa....”Kata-katanya terhenti apabila terlihat Alieff dan ibunya sedang bersembang dengan Puan Sofia.Junie juga ada di situ.


”Ha,May! Kenapa tercegat lagi kat situ?Salamla dengan Auntie Junaidah ni.”arah Puan Sofia.


May mengukir senyuman manis dan bersalaman dengan Puan Junaidah.Kemudian dia terus melabuhkan punggung di sisi ibunya.Junie yang sedang kehausan dan penat,segera meminta diri.Puan Junaidah tersenyum dan mengangguk sementara Alieff memberi isyarat,mengingatkan Junie tentang buku yang hendak dipinjamnya.Junie tersenyum simpul dan segera beredar.Dia berlalu ke dapur untuk mengambil sebotol air sejuk dan gelas kemudian berlalu ke atas. Junie berehat sebentar untuk menghilangkan lelah. Junie turun ke bawah bersama buku yang diminta Alieff apabila ibunya memanggilnya turun,memandangkan Alieff dan Puan Junaidah hendak beransur pulang ke rumah mereka.


End of part 7
End of Chaiptre 1










2 comments:

  1. best cter ni..
    curious nk tau perkembangannya..
    sambung cpat2 k..

    ReplyDelete
  2. thx...
    insya-ALLAH..
    doa-doala bgi saya boleh selalu online..
    sori klu tertunggu-tunggu

    ReplyDelete